SP_19_22_233

 SP_19_233

26 .04 2023

Тема №1Стандартизація і контроль якості взуття.

 Урок №233 Нанесення штрихової сітки і поліграфічних знаків на випущену продукцію згідно вимог міжнародних стандартів якості.

Історія розвитку штрихового кодування для визначення відповідності товарів легкої промисловості.

Перше завдання про штрихове кодування припадає на тридцяті роки – минулого століття. Саме тоді в Гарвардські школі бізнесу було захищено дисертацію за такою тематикою, а незабаром після закінчення Другої світової війни отримано патент на штрихові коди.Але на практиці їх застосували лише в 60-х роках  XX століття американські залізничники під час чергової  ідентифікації вагонів.

З розвитком мікропроцесорної техніки робота з кодами значно прискорилася . Вже у 1973 р. в США прийняли універсальний товарний код (UPC), придатний до використання як промисловості так і в торгівлі. В 1977 р. в Європі утворилася своя система кодування, що отримала назву Європейська система кодування  (EAN). Нині у світі існує немало кодів , але вони не мають такого поширення як коди UPCта EAN. Адже ними кодується  до 90% всіх товарів , що виробляються  у CILA, 80% - у Німеччині , близько 70% - у Франції, майже 50%  - у Швеції і т. ін.

Наявність штрихового коду на споживчому товарі, а якщо бути точним , то не тільки на ньому , але і на транспортному упакуванні, вже давно стало нормою.Відомо, що тепер практично 100% продукції, що випускається в розвинутих країнах світу для споживчого ринку, має на упаковці (або на етикетках , що супроводжують товар ) штриховий код BAN, за яким можна визначити виробника і товар. Це сприяє підвищенню конкурентоспроможності , збільшенню попиту на цю продукцію і  відповідає сучасним нормам торгівлі та зовнішньоторговельного обміну. Нанесення штрихового коду на упакування та етикетки стало обов`язковою вомогою в США, Канаді, країнах західної Європи та Південно-східної Азії. В деяких країнах навіть заборонено імпортувати і реалізувати на ринку продукцію без штрихового коду EAN чи UPC,

Переваги автоматичної ідентифікації за допомогою штрихових кодів є очевидним для підприємств різних галузей промисловості.Вони полягають у розширенні обсягів продажу, підвищенні продуктивності, зменшенні затрат та покращенні рівня послуг. Економічний ефект від впровадження системи автоматичної ідентифікації полягає в тому , що вона дає можливість відмовитись від численних паперових документів і дозволяє оперативно за допомогою автоматичного зчитування отримати інформацію про виробника продукції , її технічні характеристики , ціну  та інші показники  ( якщо звичайно , виробник «завантажив» таку інформацію в код). Впровадження системи кодування дозволить отримувати оперативну інформацію  про рух товарів , знизити комерційні витрати , а також надає можливість виробникам і продавцям спостерігати за реакцією ринку на надходження різних товарів , а покупцю (в разі потреби) вийти на конкретного постачальника чи виробника.

За кордоном наполягають на дотриманні принципу відповідальності виробника товарів за нанесення на товар штрихових кодів. В умовах існуючої там конкуренції підприємці переважно додержуються цього принципу. Більше того, для багатьох фірм нанесення штрихового коду на товар або його упакування підвищує їх престиж , часто відіграє роль реклами товару і самого підприємства.

Інформація , закладена в штриховому коді , призначена насамперед для продавців , а вже після них – для споживачів. Справа в тому, що штриховий код спочатку створювався як засіб передачі інформації вздовж товарного ланцюга : виробник, оптовик, роздрібний продавець, покупець. На перших двох ділянках цього ланцюга штриховий код допомагає грамотно, кваліфіковано, якісно обслужити партію товару, тобто знати , коли , кому,скільки і за якою ціною її було відвантажено. А на підприємстві торгівлі – знати, який товар, за якою ціною в цей момент користується найбільшим попитом , куди звернутися за поповненням цього запасу тощо. Крім того штрих-код  полегшує інвентаризацію , облік, контроль,зберігання продукції.

Для споживача система штрихового кодування також є дуже зручною.Якщо куплений товар виявився неякісним, покупець може звернутися до продавця і легко встановити фірму-постачальника цього товару та заявити їй свої претензії.У разі коли продавець не має необхідної інформації , він (або покупець) може звернутися з відповідним запитанням до національної асоціації автоматичного кодування продукції , а така є в кожній країні  - ЕА. Від січня 1995 року (відколи оформився Спільний ринок ),на всі товари , що надходять у Європу, повинен наноситись штриховий код. Це є однією із обов`язкових умов постачання.

В Україні було розроблено Державну програму переходу на міжнародну систему обліку та статистики. Програма робіт передбачала заходи щодо  створення стандартів для системи штрихового кодування, технічних і програмних заходів нанесення штрих-кодів , документації , що регламентує їх застосування. Також було створено Національну нумерувальну організацію «ЕАN –Україна «, яка згідно з рішенням 1994 року була прийнята до Асоціації  товарної нумерації від України.

В Україні система штрихового кодування товарів і послуг впроваджується з метою:

-         Створення передумов для застосування інформаційних  технологій автоматизованої ідентифікації та електронного обміну даними;

-         Створення інформаційної бази для контролю та управління товарно-грошовим обігом;

-         Підвищення конкурентоспроможності українських товарів на вітчизняному та зарубіжному ринках;

 

-         Скорочення часу товарообігу за рахунок застосування  електронних засобів обліку при виробництві товару, його складуванні , транспортуванні , реалізації та звітності державним органам.

Відповідно до чинних нормативно-правових документів України , Міжнародної Асоціації  Товарної Нумерації ( International) маркування товарів штриховими кодами EAN в нашій країні здійснюється Асоціацією  товарної нумерації  України «ЄАН- Україна»

Асоціація Товарної Нумерації «ЄАН- Україна» - українська національна нумерувальна  організація системи EAN була заснована в 1994 році. Вона є добровільною некомерційною неурядовою самоврядною асоціацією. Постановою Кабінету Міністрів України від 12 грудня 1994 року №821 Асоціації надано повноваження представляти інтереси  українських виробників , дистриб`ютерів у Міжнародній Асоціації Товарної Нумерації  EAN International). Тепер членами асоціації є більше 2000 вітчизняних підприємств та організацій.

Метою діяльності Асоціації «ЄАН- Україна» є впровадження системи EAN4JCC в Україні . Асоціація «ЄАН- Україна» надає українським підприємствам можливість працювати в системі EAN , забезпечуючи їх доступ до найновіших інформаційних  технологій в галузі штрихового кодування, автоматизованої ідентифікації та Електронного обміну даними (EDI). Асоціація «ЄАН- Україна» бере активну участь у розробці державних стандартів України , які стосуються штрихового кодування та Електронного обміну даними. Створена мережа регіональних центрів асоціації , що діють у всіх обласних центрах при торгово-промислових палатах України.

Наприкінці 2000 року Постановою Правління з рядів асоціації «ЕАН-Україна» за систематичне порушення умов договору(несплата членських внесків) було виключено 528учасників. У статистичних даних на кінець 2000 року виключені учасники та присвоєні їм ідентифікаційні номери EANUCC не враховані.

Протягом 2000 року разом з керівництвом Торгово-промислової палати України здійснювалися заходи з підвищення ефективності діяльності регіональних центрів. Як наслідок загальна кількість учасників системи EAN/UCC, що працюють через регіональні представництва, на 1 січня 2001 року склала близько 80 відсотків.

Уміжнародній торгівлі значного поширення набув штриховий код ЕАN. Це – 13-розрядний або 8- розрядний цифровий код ,який представлений  у вигляді комбінації штрихів і проміжків різної ширини.

Цифровий еквівалент коду ЕА-13 складається з:

-         Префікса (перші 2 або 3 цифри), що вказують на національну нумерувальну організацію;

-          Реєстраційного номера підприємства (наступні 4-5 цифри);

-          Товарного коду ,який присвоюється продукції з урахуванням вимог ЕАN

-         Контрольної цифри (остання 13-а цифра).

 



 

Штрих-кодова символіка – це своєрідна мова ,що передбачає певні правила кодування кожного символу (цифри ,букви,знаку) та має визначені вимоги до друку, нанесення і зчитування.

 

Домашнє завдання:Зробити конспект.

 

 

Комментариев нет:

Отправить комментарий